SAMOn kannanotto

SAMOn kannanotto:
YTHS Seinäjoen palvelupisteen palvelujen saavutettavuus ja hoitoon pääsy

17.6.2022

YTHS Seinäjoen palvelupisteen palvelujen saavutettavuus ja hoitoon pääsy

Opiskelijakunta SAMO oli erittäin iloinen ja tyytyväinen YTHS-palvelujen laajentumisesta AMK-opiskelijoiden saataville vuoden 2021 alusta. Kyseessä oli suuri askel korkeakouluopiskelijoiden yhdenvertaisuuden ja tasalaatuisten palveluiden tiellä.

Meillä Seinäjoella oli kokemusta YTHS-palveluista jo vuosina 2011–2013 toteutetun pilottikokeilun kautta. Kokeilun aikana YTHS:n palvelut olivat laadukkaita ja nykyaikaiset tilat sijaitsivat SeAMKin kampuksen yhteydessä. Myös Seinäjoen kaupungin opiskeluterveydenhoito oli toiminut varsin hyvin ja oma palvelupiste oli sijainnut kampusalueella.

Nyt, puolitoista vuotta laajentumisen jälkeen, SAMO on erittäin pettynyt ja suorastaan tyrmistynyt YTHS Seinäjoen palvelupisteen palvelujen kehnoon saavutettavuuteen ja hoitoon pääsyyn. Opiskelijat ovat melko tyytyväisiä palvelujen laatuun, kunhan ensin pitkän jonottamisen ja aikojen siirtelyn jälkeen pääsevät palvelujen piiriin. Kuluvan vuoden alusta alkoi opiskelijoiden suunnalta kuulua palautteita palvelujen saavutettavuusongelmista - opiskelijaterveydenhuollon jonot alkoivat olla pitkiä, ja jo saatuja aikoja peruttiin tai siirrettiin eteenpäin. Uutta aikaa ei lupauksista huolimatta saanut välttämättä ollenkaan. SAMO järjesti välittömästi palautteiden johdosta kevään aikana opiskelijoille kyselyn YTHS:n palveluista ja niihin pääsemisestä. Kyselyyn vastasi kaikkiaan hieman yli 400 opiskelijaa ja tulokset puhuvat puolestaan karua kieltä:
 

  •  Vastaajista 75 % oli tyytymättömiä YTHS Seinäjoen palvelupisteen hoitoon pääsyyn ja vain 10 % oli tyytyväisiä hoitoon pääsyyn.

  • Vastaajista 49 % oli tyytymättömiä kokonaisvaltaisesti palvelujen laatuun.

  •  Vastaajien vastaanottoaikaa oli siirretty 32 %:lla ja tästä prosentuaalisesta määrästä --> 26 %:lla aikaa oli siirretty vähintään 2 viikon päähän ja 35 %:lla aika oli siirtynyt jopa yli 4 viikon päähän ja 22 % ei saanut lainkaan uutta aikaa.

  • Yleisin siirretty hoitopalvelu oli terveystarkastukset 66 % (suun terveydenhuolto / terveydenhoitajan tarkastukset). Toiseksi eniten siirrettiin mielenterveyspalveluita 24 % ja kolmanneksi eniten siirrettiin yleislääkärin vastaanottoaikoja 16 %.

  • Vastaajista 68 % ei enää todennäköisesti hakeutuisi uudelleen YTHS:n palveluiden piiriin.

  •  Palvelupisteen tilat ovat jokseenkin tyydyttäviä, mutta sijaintia pidetään liian kaukaisena, varsinkin, koska Seinäjoen kaupungin julkinen liikenne ei kattavuudeltaan ole isompien kaupunkien kaltaista.
     

Ei tämän näin pitänyt mennä. Tämän piti lupauksien mukaan olla opiskelijaterveydenhoitoa parantava ja mullistava uudistus. Opiskelija maksaa omasta kukkarostaan YTHS palveluista 70 € lukuvuodessa ja nyt näyttää pahasti siltä, että rahoille ei saa juuri minkäänlaista vastinetta. Mahdollinen hoitohenkilöstön resurssiongelma ei ole opiskelijan ongelma, vaan ongelma on palvelun järjestäjän, tuottajan ja tarjoajan. Heidän on hoidettava tämä keinolla millä hyvänsä kuntoon. Ei voi olla niin, että maksava asiakas kärsii heikosti resursoiduista palveluista ja katteettomista lupauksista.

SAMO vaatii tilanteen välitöntä korjaamista ja edellyttää, ettei vastuuta enää siirrellä taholta toiselle. Nyt on palveluiden järjestäjän, tuottajan ja tarjoajan tartuttava härkää sarvista ja luotava tahtotila, jolla saadaan opiskelijaterveydenhuollon pahasti orastava rapistuminen korjattua välittömästi oikealle tolalle. Opiskelijat ansaitsevat laadukkaan opiskelijaterveydenhuollon ja vastinetta YTHS-maksulle.

Otteita opiskelijoiden vapaista palautteista:

”Tuntuu pahalta maksaa palveluista, joihin pääseminen on hyvin vaikeaa. Self palvelu on aina ruuhkautunut.”

”Itselle kyseinen palvelu ei ole tarpeellinen työterveyshuollon vuoksi. Koen siis, että tämä uusi tapa ei ole kaikkien kannalta reilu.”

”Ei palvelu voi olla tälläistä. Ensin maksetaan pakollinen YTHS-maksu ja sitten ei ole mitään mahdollisuutta päästä esim. hammaslääkärille tarkastukseen ja lopuksi täytyy mennä muualle hammaslääkäriin ja maksaa siitä vielä lisäksi.”

”Monimuoto-opiskelijat joutuvat maksamaan maksun ja kuitenkin kehotetaan käyttämään työterveyden palveluja. Eräänlainen surkea Sote uudistus kai tämäkin.”

”Olen yrittänyt tavoittaa lääkäriä ja jättänyt soittopyyntöjä joihin ei ole vastattu. Lopulta luovutin ja hakeuduin muualle hoitoon. En suosittele kenellekään YTHS;n palveluja, turhaa maksaa monta sataa euroa opiskeluvuosien aikana, kun hoitoon ei kuitenkaan pääse.”

”Hoito hyvää, mutta self-palvelu todella tukossa aina. Hoitoajan saanti Seinäjoella menee myös todella pitkälle erityisesti hammashoidon puolella, mutta myös lääkäriin pääsyä joutuu odottamaan yli kuukauden.”

Lotta Haapala
edustajiston puheenjohtaja

Esa Rajala
hallituksen puheenjohtaja

Artturi Oksanen
hallituksen edunvalvontavastaava

Jani Erkkonen
toiminnanjohtaja